Serhiy Savchenko

Sztuka to narodziny tajemnicy, a nie konstatacja prawdy. SS

Prace Savchenko są energiczne, intrygują rzeźbiarskim rozwiązaniem, oryginalną logiką lub antylogizmem. Swobodne przejście S. Savchenko z malarstwa abstrakcyjnego na figuratywne, od spontanicznych improwizacji w kierunku cykli programowych płócien – ruchy te są określane tylko w niewyjaśniony sposób sam autor podświadomych impulsów, żywo sygnalizuje kłączowy sposób refleksji nad istnieniem.

Olga Petrova
The Serhiy Savchenko in the Configuration of Rhizome Contemporary Art 2014, 10 edycja

“…Biorąc pod uwagę wszystko, co powiedziano do tej pory, nie dziwi fakt, że jego praca jest niezwykle płodna pod względem nie tylko liczb, ale bardziej krytycznie wielu ścieżek, które podjął. Twórczość Savchenko nie ogranicza się jedynie do abstrakcji, do figuratywności i do przeszłości, ale cieszy się z wielu możliwości, jakie oferuje między nimi; a mimo to wydaje się, że istnieje podstawowa potrzeba pozostawienia „ekspresjonistycznego” śladu samego siebie w centrum wszystkich jego obrazów, jak reakcyjny okrzyk lojalności wobec samego siebie ”.

Antonio Luis Ramos Membrive
„Serhiy Savchenko i trwały opór widzenia”,
2017

Więcej prac na: www.savchenkoart.com

cv

Serhiy Savchenko.
Urodzony w 1972 r. we Lwowie, Ukraina.
Edukacja: 1989-1991 Lwowską Szkołę Sztuk Dekoracyjnych i Stosowanych im. I. Trusha, Wydział metalu.
W 1992-1998 Lwowską Akademią Sztuk Pięknych.Wydział Szkła.
Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, scenografią, wideo, animacją, rzeźbą uliczną, obiektem.
Założyciel i dyrektor artystyczny Savchenko Gallery i Fundacji Savchenko w Gdańsku.
Uczestnik wielu wystaw i rezydencji na Ukrainie i w świecie.
Mieszka i pracuje we Lwowie i w Gdańsku.

Wybrane wystawy indywidualne:
1997 «Pavlovsky Arts and Crafts» Galeria, Utrecht, Holandia;
2000 „Czarny-przezroczysty”, „Galeria – 36”, Kijów, Ukraina;
Galeria «Appia», Grenoble, Francja;
«Gallery-68», Kopenhaga, Dania;
2003 «The Laurier» Gallery, Toronto, Kanada;
2004 Galeria «Quedar», Strasburg, Francja;
«Peace and colour art Gallery», Londyn, Wielka Brytania.
2005 „Rysunki z ziemi”, Galeria «Maritime», Odessa, Ukraina;
«Gallery-68», Kopenhaga, Dania ;;
2007 Galeria «E.M.», Kollum, Holandia;
2008 „Big Red Mama”, Galeria „Volga”, Moskwa, Rosja;
2009 „Śpiewające głowy”, Galeria „IN Art”, Berlin, Niemcy;
2011 „Powrót do koloru”, Galeria „Tryptych-art”, Kijów, Ukraina;
2012 „Malowidła Serhija Savchenko”, Regionalne Muzeum Sztuki w Chmielnickich na Ukrainie;
2013 „Process and Matter”, „Centrum sztuki Scherbenko”, Kijów, Ukraina;
2014 „Intymność”, Muzeum Idei, Lwów, Ukraina;
2015 „Erotyka w krajobrazach” Galeria «Anarkhia», Kopavogi, Islandia;
„Le Gens”, Galeria „Hebert”, Grenoble, Francja;
2016 „Dyspersja”, Galeria „Art Tryptych”, Kijów, Ukraina;
2017 „To co nigdy sie nie stanie  znowu.”, Kamila Bednarska i Serhij Savchenko, Galeria Tryptych Art, Kijów,
Ukraina, „Wracając ze strzałą”, Plac Izolanov, Izola, Słowenia
„Serhij Savchenko i trwały opór widzenia”. Galeria „Biały Świat”, Kijów, Ukraina
2018 „Savchenko”, Galerie „Hebert”, Grenoble, Francja
2019 «Ruin And Reproduction by Serhiy Savchenko and« Dying Warriors by Erik Mai, Savchenko Gallery, Gdańsk;
«Jesteś tym, na co patrzysz, Savchenko Gallery;
2020,”Jako rekompensacja nam miłość pozostaje” wspólnie z Kamila Bednarska. Savchenko Gallery, Gdańsk, Polska.
2021. Project „Disinfected”, wspólnie z Olena Dat’s. Olena Dat’s gallery, Lwow, Ukraina.

Rezydencje i sympozja artystyczne:
2004 Międzynarodowe sympozjum artystyczne 2007 „Valmiera-2006”, Łotwa;
2010 Międzynarodowe sympozjum artystyczne „Zelwa”, Zelwa, Polska;
2012 Rezydencja „Red Gate”, Pekin, Chiny;
Rezydencja „d’Clinic”, Lendava, Słowenia;
2013 Międzynarodowe sympozjum artystyczne „Słowenia odprta za umietnost 2013”, Sinij Vrh, Slovenija;
Międzynarodowe sympozjum artystyczne „V kregu pogranicza”, Jabłonka, Polska (według galerii «Marzenie»);
Międzynarodowe sympozjum artystyczne, wyspa Olhon, Irkuck, Rosja, (według galerii «Art Dias»);
Międzynarodowe sympozjum artystyczne na temat «Knyazha Hora», Kaniv, Ukraina;
2015 Międzynarodowe sympozjum artystyczne „Słowenia odperta za umetnost-2015”, Sinji Vrh, Słowenia;
2016 Międzynarodowe sympozjum artystyczne, Nowica, Polska;
Międzynarodowe sympozjum artystyczne, Mallnitz, Austria;
Międzynarodowe sympozjum artystyczne w Galerii «Red Black», Kaniv, Uktraine;
Rezydencja artystyczna 2018 „Projekt Pirosmani”, Tbilisi, Alvani, Gruzja,
rezydencja sztuki autorstwa Catena, Lwów, Sławsko, Ukraina,
2019 rezydencja artystyczna Catena, „Cinema and identity”, Berlin, Niemcy

Scenografia:
2017 „Ogród Boskich Pieśni Weselnych” – Miejski Lwów
Teatr, Centrum Badań Artystycznych i Edukacyjnych
„Słowo i głos”, Lwów, Ukraina.
„Lungs”, Lwowski Teatr Akademicki autorstwa Les Kurbasa,
The Yiddish Prince , Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej.

Nagrody i wyróżnienia:
1997
Świadectwo uznania; Sztuka europejska, sekcja Austria. Europejska Akademia Sztuk, Linz, Austria
Dyplom „Vysokyy zamok”, Lwów, Ukraina;
1998
Dyplom „Vysokyy zamok”, Lwów, Ukraina,
1999
Świadectwo uznania; Sztuka europejska, sekcja Austria. Europejska Akademia Sztuki, Linz, Austria;
Srebrny Medal i certyfikat, sztuka europejska, sekcja Austria. Europejska Akademia Sztuki, Linz, Austria;
2001
4-ta premia, Triennale Malarstwa, Kijów, Ukraina;
2008
Pierwsza premia „Vysokyy zamok”, Lwów, Ukraina;
Zwycięzca konkursu «d’Clinic art residence», Lendava, Słowenia;

Kolekcje publiczne:
Ukraińskie Muzeum Sztuk Pięknych, Kijów, Ukraina;
KMC „Dzyga”, Lwów, Ukraina;
Państwowe Regionalne Muzeum Sztuki Chmielnickiej, Chmielnicki; Ukraina,
Galeria „Red Black”, Kijów, Kaniv, Ukraina

Ilustrowanie książek:
2000 – „Pies i jego przyjaciele na Księżycu” Heorhiy Khymychv, (II nagroda Księgi Roku 2000)
National Contest) wydawca: A-ba-ba-ha-la-ma-ha;
2012 – Poezja „Protoplastykon” Piotra Bussolda (BUSSI);

MALARSTWO

Pustka

Pewnego dnia, i zdarza się to każdemu, przychodzi moment, kiedy wszystko wokół traci swoje wypełnienie. Tylko skorupy rzeczy pozostają pod rzeczywistością. Te kontury nie dbają już o ograniczanie wartości przedmiotu, ponieważ wartość jest jak wino z butelki gdzieś się rozdzieliło. Wraz z wartością znika wartość tych obiektów. Następnie jesteśmy świadkami arbitralnego dekapitacji zmysłów i form, których potrzebowaliśmy wcześniej.

Pejzaz

Drobiazki, Wojny, Dyspersja

   Pocałunek

„Uniwersalna samotność to współczesny dramat, który pozostaje nieuleczalny. Odszkodowanie za miłość to ucisk, który ma na celu zwycięstwo, przywrócenie równowagi, przesunięcie szalą w innym kierunku.

Serhiy Savchenko w rozmowie z Oleną Grubb. Gdańsk – Stambuł, wrzesień 2020

Grecka teoria kosmogoniczna głosi, że nasz wszechświat powstał z chaosu. Chaos zawierał absolut wszystkich dychotomii i przeciwieństw, integralności i separacji. W okresie Chaosu wszyscy antagoniści istnieli jednocześnie, ponieważ nie znali pojęcia czasu. Chaos dzieli się na dwa podstawowe elementy – ziemię i światło oraz wieczną ciemność. Trzecim podstawowym elementem kosmogonii był Eros. Arystoteles i Platon argumentowali, że to Eros stał się siłą, która zjednoczyła antagonistów i wyprowadziła ich ze stanu biernego bytu alegorycznego do aktywnego stanu Kreacji, a tym samym do wspólnej twórczości. Tak narodziło się życie.

W serii prac Serhija Savchenki „Pocałunek” powszechna samotność jako bierny stan Bycia w opozycji do aktywnego stanu Kreacji. Pocałunek Erosa, dotyk, komunia przeciwstawia się rozłamowi, chłodzie, wiecznej nieuleczalnej ciemności w nadziei, że Eros mocą swej pierwotnej miłości, którą później zobaczymy we wszystkich bez wyjątku traktatach religijnych, filozoficznych i mistycznych ludzkości, wybudzi nas z chaosu.  Olena Grubb MAAB Sotheby’s Institute of Art

Ruina i Reprodukcja

Wojna niszczy i wymazuje wszelką indywidualność.
Obrazy Sawczenko opowiadają o rozpoznawalnym krajobrazie miasta, który zmienia się w monotonię ruin i nie ma już osobowości. Jest to symboliczne i nieodłączne w dzisiejszym świecie: burzenie i wyrównywanie osobowości jako takiej.
Z rozmowy z artystką Oleną Turyańską.
Ruina to termin o kilku znaczeniach.
Każdy rząd czy kraj pisze historię na swój własny sposób, dlatego nie należy jej rozumieć, lecz odczuwać.
Cykl prac oparty na oryginalnych fotografiach zniszczonych miast po II wojnie światowej: Drezno, Coventry, Warszawa, Kijów, Hiroszima i Gdańsk. 6 dzieł, 6 miast, 6 historii, 6 ruin.Zniszczone
miasta stworzone przy użyciu farb olejnych i wodnych, więc nie da się uniknąć konfliktów między tymi dwoma przeciwstawnymi substancjami. Niekończący się konflikt ropy i wody w świecie fizycznym powinien b chyba głównym kluczem do lektury tej serii. Konflikt, który prędzej czy później skazany jest na historyczne zafiksowanie i pogodzenie. Prawdopodobnie zdjęcia zostały wykonane z wysoko lecącego samolotu; zawsze na wysokości linia horyzontu w stosunku do krajobrazu jest taka sama.
Wszystkie prace dyptykami i odnosi się wrażenie, jakby upiorny krajobraz b kontemplowany z okna wysokiego, mitycznego budynku. Emocjonalne, wrażliwe spojrzenie na dramaturgię historii poprzez oglądanie unicestwionych centrów cywilizacji. Obraz świata, który pozwala zaktualizować wizję opowieści, którą trzeba poczuć, a nie tylko zrozumieć.

Serhij Sawczenko, opór przeciwko śmierci. Olena Grubb, MAAB Instytut Sztuki Sotheby's

Martwa natura

<p class=”p1″>”Słowa, których się nie słyszy i na które nigdy się nie odpowiada, śmierdzą”. Powiedział więc, mój ulubiony pisarz. Sztuka wizualna jest rodzajem specyficznej informacji. Słowa części mowy, jej kości i skóra mogą stać się ucieleśnieniem dzieła wizualnego, nie tracąc przy tym znaczenia.

Prszelomy, erupcje, process i materia.

The series of works from the seriesProces i and matteris a kind of multimedia object and is the final effect of the main action that takes place during their creation. That's why I almost always shoot video while the oil paint is still wet, „alive, getting through the already hardened acrylic skin. Immediately when the paint comes out, I often find it important. Later, the process of creating the future composition of the work is equally interesting. Because even after the paint matter establishes itself on the painting plane, it is often very interesting after it dries. Theseeruptionsseem to reveal they’re true essence and verify the image not as a flat surface but as a body with all its inner layers.

Prszelomy, erupcje, process i materia

Portret

GRAFIKA

Monotypja

Sitodruk

Offset kolografia

RYSUNEK

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.